Gå en handledarkurs i Stockholm – få bättre och mer ekonomisk teknik

Den här gången låter vi en kollega som har ett förflutet som körlärare gör ett inlägg. Vi får nämligen många förfrågningar från folk som vill gå handledarutbildning. Vi har då trott att det rör sig om vår kärnverksamhet, men inte. Det handlar om den så kallade introduktionsutbildningen. Varför dessa förfrågningar hamnar på vårt bord vet vi inte. Men här ska vi försöka reda upp begreppen och hänvisa till rätt information.

Ska du ta körkort och övningsköra privat så måste du först och främst gå en handledarutbildning. Detta oavsett om du ska vara handledare eller övningsköra. Innan dess behöver studenten även ha ett giltigt körkortstillstånd. I Stockholm finns det gott om trafikskolor som arrangerar denna typ av kurser, oftast varje vecka. En del har även tider på helger och kvällar. Du kan få mer koll på tider för handledarutbildning i Stockholm på den här sidan eller här på hittahandledarutbildning.se

handledarkurs-ovning

Det finns ett par grundläggande moment som alltid tas upp under introduktionskursen.

Det första handlar om trafikregler och säkerhet. Vilket är förståeligt. Den som ska vara handlare har kanske lång erfarenhet av att köra bil. Men det är skillnad på att sitta i förarsätet själv och att vara lärare åt en nybörjare för vilken allt är nytt och okänt. Handledarutbildningen tar upp denna aspekt och sätter fingret på vissa specifika moment i övningskörningen som kan vara extra riskfyllda.

Det andra momenten handlar mer om hur man lägger om själva körningen, hur man lär sig att köra på ett ekonomiskt och miljömedvetet sätt och liknande. Det tredje tar upp kravprofilen. Dvs vad eleven förväntas kunna behärska för att klara av förarprovet.

På så vis ger handledarutbildningen en heltäckande genomgång av övningskörningens från ”ax till limpa”. Vi tänkte vidare ge dig tre tips på hur man planerar och genomför övningskörningen.

1. Prata igenom era roller

Om man övningskör på en trafikskola, så finns det en naturlig rollfördelning mellan läraren och eleven. Läraren har en ”naturlig” auktoritet i detta avseende. Denna relation kan se väldigt annorlunda ut när anhöriga ska göra samma sak.

Därför är det bra att prata igenom rollfördelningen innan man börjar övningsköra. Och göra klart att det är handledaren som bestämmer och som dessutom är ansvarig för allt som händer i trafiken.

2. Planera och skapa översikt

För att vägen till körkortet ska bli begriplig, kan det vara bra att redan från början skapa delmål. Det måste inte vara en exakt karta. Men det hjälper till att få en översikt för att förstå vilka färdigheter som kommer att krävas för att ta körkort. I den här filmen från Trafikverket får man en god uppfattning om hela vägen.

3. Först gå, sen flyga

”Kunskap är en process, inte ett tillstånd”
Göran Troell

Ett vanligt misstag i övningskörningen är att man går för fort fram. Att man börjar prata om komplicerade trafikregler och moment, innan eleven ens hunnit lära sig att frikoppla och växla ordentligt. Det kan skapa onödig oro och i värsta fall leda till olyckor. Gå långsamt framåt och ta inte nästa steg förrän eleven känner sig trygg med basfärdigheterna.

Lycka till,
kjell

No comments yet.

Lämna ett svar

Powered by WordPress. Designed by WooThemes